torsdag 31 juli 2014

Vad vi sparar på del 2

- Snus
Förut var en av oss storsnusare av rang, det gick åt cirka 1000 kronor i månaden på nikotinet och på ett år sparar vi nu således 12000 kronor.

- Mat
Vi äter matlådor på jobbet. Numer mest linsgrytor som kostar cirka 10 kronor per portion, ibland pressas den summan ner till 5-6 kronor. En utelunch kostar mellan 70-100 kronor. Vi sparar ungefär 1200 kronor i månaden, vilket är 14400 kronor på ett år.

- Blöjor
Vi köper bara blöjor med rabattkuponger. Senast när vi storhandlade fick man två ekonomipack (ord. pris 129 kronor) för 89 kr/styck när man handlade för 400 kronor. Jag hade också en kupong som gav mig 50 kronor avdrag. Istället för ord. pris på 258 kronor betalade jag 123 kronor. Sparande på ett år blir 1620 kronor (förutsatt att det går åt två blöjpaket i månaden).

På dessa tre saker sparar vi 28020 kronor!

4 kommentarer:

  1. Största sparande angående blöjor är att vara blöjfri tidigt. Även om det är politically correct att säga att alla barn är olika är det oftast föräldrar som inte tar steget och är rädd att "traumatisera" barnen... 2 veckor naken i trädgård och konsekventa föräldrar brukar leda till en blöjfri barn som stoltserar att han kissar och bajsar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig. Jag har också utländskt ursprung, kanske har vi med oss en annan syn på barnuppfostran. Jag läser din blogg och tycker att det är intressant men det verkar krångligt att kommentera.
      Ursäkta Gustavo att jag svarar en annan här.

      Radera
  2. Ja, jag håller helt med. Vi kommer antagligen vilja få barnet som nu är runt halvåret blöjfritt ganska tidigt. Annars hade vi kunnat tänka oss tygblöjor om vi hade haft tillgång till egen tvättmaskin.

    SvaraRadera
  3. Våra pojkar var blöjfria vid 1 1/2 års åldern, "säkerhetsblöja" på natten lite längre. Vi tyckte inte att det var konstigt eller annorlunda då, men har noterat efteråt att många barn har blöjor mycket längre. Första barnet hade tygblöjor (stort hausse kring detta i början på 90-talet när vi hade bebisar) sedan tappade vi orken när nästa barn kom. Ingen av våra barn hade heller någon napp. Vi började inte truga på och de anpassade sig. Kanske hade vi tur, vet inte.

    SvaraRadera