onsdag 16 juli 2014

Ohälsosam livsstil

Jag älskar att livsmedelsshoppa och gör det gärna varje dag. Jag brukar handla rätt billigt men alldeles för mycket och ofta, vilket inte alls lönar sig i längden. Besöken på affären har drastiskt minskats ner och uppskattningsvis har vi halverat vår månadskostnad i den posten, trots att vi nu har ett blöjbarn som går under samma kategori.

För oss innebär att handla för mycket inte bara att vi har mer mat hemma i skåpen att nyttja vid senare tillfälle utan snarare att vi äter mer vilket bland annat har bidragit till övervikt och ett stort hål i plånboken.

Vårt beteende är rotat och vi får ständigt tänka efter i hur vi agerar och inte minst varför.

Varför vill jag gärna gå till affären varje dag?
Finns det något annat jag kan göra istället?

Jag vill inbilla mig att jag har handlat så ofta för att jag tycker om att laga mat. Men laga mat kan man göra utan att handla 7 av 7 dagar i veckan. Svaret på den första frågan är att jag är uttråkad och får en kick av att konsumera. Andra frågan har fler svar: istället för att handla kan jag promenera, träna, umgås med barnet, ringa en kompis, rensa ogräs på odlingslotten, se en dokumentär, ta ett bad, diska, organisera om i skåpen, och listan fortsätter...

Nu hoppas vi vända trenden och få till en hälsosam livsstil som både syns i midjemått och plånbok!


Dagens lunch: två olika bönbiffar, bönröra och gurk- och avokadosallad på en bädd av mangold och spenat.

Gårdagens storkok av bönor kommer figurera i stort sett alla luncher och middagar veckan ut. 

3 kommentarer:

  1. Vi har också haft samma problem med att handla ofta. För oss handlar det om att vi haft dålig framförhållning och planering (och att jag är dålig på att "svänga ihop nåt" från det vi har hemma utan vill gärna laga recept). För oss är läsningen att vara stenhårda med veckomatsedel, men fy vad det är svårt att komma på middagsrätter ibland!

    SvaraRadera
  2. Det är inte fel att handla mat ofta, bara man äter upp allt (och inte tar bilen till affären). Jag har lärt mej att köpa bara en banan och typ 1/2 kg potatis, inte mer. Ibland hittar jag bra billig mat med kort datum. Att storhandla är inte heller alltid bäst, har några räknat ut på Handelshögskolan.

    När du är uttråkad, promenera eller cykla till biblioteket istället och börja konsumera böcker istället, helt gratis ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer, men vi har en ful ovana att plocka på oss i kundkorgen även om det bara behövs en mjölk. Det är något vi jobbar på :) Äter upp allt gör vi alltid.

      Att gå till biblioteket är ett bra tips, vilket vi börjat göra!

      Radera